Duwtje in de rug: Met pa of ma in de Impulsklas in Helmond

Bron: https://www.ed.nl/helmond/duwtje-in-de-rug-met-pa-of-ma-in-de-impulsklas-in-helmond~a6f9e460/

HELMOND - 'Hé mam, het is wel gelukt, hè?' Die ene opmerking zegt meer dan hele theorieën. Die opmerking van een meisje dat beter in d'r vel zit, dat meer zelfvertrouwen heeft gekregen. Door de Impulsklas.

Passend onderwijs is niet voor elk kind passend. Er zijn leerlingen die ondanks alle extra aandacht toch dreigen af te haken. Ze zijn te druk of in zichzelf teruggetrokken. Om te voorkomen dat deze leerlingen met werkhouding-, zelfbeeld- of gedragsproblemen uitvallen, is de Impulsklas opgericht. Twaalf weken lang komen de kinderen bij elkaar, met steeds één van hun ouders of opvoeders erbij.

Denemarken

Het initiatief is overgewaaid uit Denemarken, waar goede resultaten worden geboekt. In verschillende gemeenten in Nederland zijn scholen(organisaties) met een Impulsklas begonnen. Zo ook het Samenwerkingsverband Helmond-Peelland PO (SWV). Dat heeft nu voor het eerst zo'n klas opgezet. Na de carnavalsvakantie begonnen daar zes kinderen uit Helmond aan. De cyclus wordt vandaag afgesloten. Qliq stelde een ruimte beschikbaar in basisschool De Vlier.

Kinderen en ouders worden begeleid door pedagoge Carlijn Oosterbosch van de Combinatie Jeugdzorg en leerkracht Yvon Gerrits van Zuiderbos (speciaal onderwijs). ,,Wij leggen de nadruk op wat deze kinderen goed doen. Om ze op een positieve wijze te stimuleren", zegt Oosterbosch.

Er wordt nogal wat van de ouders gevraagd. Elke ochtend dat de kinderen in de Impulsklas zitten, moet er een vader of moeder bij zijn. ,,Als je iets kunt doen, moet je het doen", reageert een vader. ,,Dit hoort erbij als je aan kinderen begint. Die volgen niet altijd een recht pad", stelt een moeder. Ze willen hun namen en die van de kinderen niet in de krant om te voorkomen dat hun kind een stempel krijgt. Terwijl ze nu juist hard bezig zijn met een positieve verandering.

Interactie

Ouders erbij is een belangrijk onderdeel van de Impulsklas. ,,Kinderen zitten zes uur op school, de rest van de tijd zijn ze thuis. We kijken naar de interactie tussen leerling en ouder", zegt Oosterbosch. Eén van de moeders heeft al geleerd om haar zoon soms even met rust te laten, even te wachten met vragen stellen. En de zoon op zijn beurt geeft nu aan als hij 'even boos is'. Het praten gaat daardoor veel beter. ,,Op de juiste manier, zodat het werkt. Hij is enorm gegroeid", is zijn moeder tevreden.

Ze krijgen hier een duwtje in de rug om het op de eigen school te kunnen redden. Die school wordt ook nadrukkelijk betrokken bij de Impulsklas. Oosterbosch: ,,Wij gaan observeren in de klas. En de leerkracht komt hier om te bespreken hoe het gaat. De kinderen maken in de Impulsklas werk dat ze van school hebben gekregen. En ook in de eigen klas is er twee keer per dag aandacht voor de doelen."

SWV hoopt te kunnen doorgaan met de Impulsklas. Daarvoor kijkt het nadrukkelijk naar de gemeenten. ,,Leerkracht, de opleiding van beide professionals en de materialen zijn door SWV betaald", zegt directeur Erik Wissink. ,,De jeugdzorgmedewerker mag niet uit onderwijsmiddelen worden bekostigd. De Combinatie Jeugdzorg doet nu uit ideële gronden mee."

Voor een vervolg moet dat anders. Wissink: ,,Het is aan ons te laten zien wat de meerwaarde is. De gemeente volgt het met veel belangstelling." Want bij uitval van een leerling zijn de kosten vele malen hoger, geeft hij aan.

Oplossing

De ochtend is ten einde. De kinderen kijken of ze hun doelen hebben bereikt. ,,Ik luister naar de ander en denk mee over een passende oplossing", leest Gerrits één van de aandachtspunten van een jongen op. Dat is gelukt. Hij wilde Twister spelen, zijn maatje een ander spel. Toen besloten ze iets heel anders te kiezen, wat ze beiden leuk vinden.

Carlijn Oosterbosch (l) en Yvon Gerrits doen een afsluitend spelletje met de kinderen van de Impulsklas. © FotoMeulenhof

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!