Interview: Gerard Spekken

Onafhankelijk technisch voorzitter van de ALV

Binnen het SWV komen alle problemen bij elkaar. Iedereen denkt vanuit de problematiek waarmee ze dagelijks te maken hebben en dat wordt dan open met elkaar besproken. Samen elkaar vinden, delen en oplossingen zoeken. Dat is mooi.’

Het is 1973 als Gerard Spekken zijn Pabo-diploma haalt. Nu, maar liefst 50 jaar later, heeft hij een nieuwe rol als onafhankelijk technisch voorzitter van de ALV van SWV Helmond-Peelland PO. Een mooie, passende rol voor iemand met zo’n inspirerende carrière.

Tijdens zijn eerste jaren voor de klas, was Gerard druk met de ontwikkeling van het schoolwerkplan binnen de toenmalige experimenteerwet, wat hem op de kaart zette binnen de markt. In 1984 startte hij met zijn eerste grote project: ‘Ik bouwde een school in Helmond. Deze heb ik vanaf de grond samen opgebouwd met een architect. Deze school heet nu het Zuiderbos. Ik wil er nog gaan kijken om nu, 40 jaar later, de ontwikkeling te zien.’

Automatisering van scholen
Op die school werd als eerste in Nederland een groot administratief project op de computer gedaan, aldus Gerard: ‘daardoor rolde ik vier jaar later de automatisering in. Tussen 1988 en 1993 zijn alle scholen in Nederland geautomatiseerd. Dit moest natuurlijk goed voorbereid worden, wat betreft software, hardware, etc. We hebben daarvoor zelfs software laten ontwikkelingen in India. De automatisering verliep goed. Dat werd gezien door uitgevers, die vervolgens aan de slag wilden met hun educatieve software.’

Carrière bij de uitgeverij
‘90% van de kinderen volgden het leesonderwijs met boeken van Uitgeverij Zwijsen. Zij belden mij in 1995 of ik daar wilde komen werken om leiding te geven aan hun educatieve software ontwikkeling. Daar heb ik met veel plezier gewerkt en dat was ook echt een hele mooie tijd. Er was ook volop contact met de top-boekenschrijvers van toen om cd-roms te ontwikkelen. Zo had ik vlak voor ze stierf nog contact met Annie M.G. Schmidt. Die cd-rom kwam helaas te laat voor haar.’

Vervolgens werd Gerard gevraagd als directeur van een educatieve uitgeverij voor het vmbo: ‘dat vond ik een hele boeiende stap, van ICT manager in het onderwijs naar eigenaar-directeur van de uitgeverij. Met deze uitgeverij stegen we binnen twee jaar van 5% marktaandeel binnen de economie sector naar 95%. Een hele mooie prestatie. Op een dag belde ThiemeMeulenhoff, dat zij de uitgeverij wilden kopen; dat werd een succes. Zo ben ik nog een tijdje directeur geweest van ThiemeMeulenhoff.’

‘Sindsdien heb ik eigenlijk alleen maar leuke dingen gedaan. Denk aan RvT van verschillende schoolbesturen bijvoorbeeld. Inmiddels ben ik uit het actieve arbeidsleven gestapt maar zit ik zeker niet stil. Zo ben ik secretaris bij Probus (professionals in business) en ben ik onafhankelijk technische voorzitter van de ALV van SWV Helmond-Peelland PO.’

Rol bij het SWV
Gerard en o.a. Erik Wissink (directeur-bestuurder SWV Helmond-Peelland PO) kennen elkaar al sinds 1993, aldus Gerard: ‘In 1993 heb ik een tijdje bij een onderwijsbegeleidingscentrum in Helmond gewerkt en daar leerde ik Erik kennen. Doordat ik actief ben geweest als lid c.q. voorzitter van de Raad van Toezicht werd mijn naam genoemd voor de rol van onafhankelijke voorzitter bij het SWV. Ik vond het interessant en heb gelijk gesolliciteerd. Dat de keuze op mij is gevallen vind ik een hele eer.’
‘Mijn drive voor passend onderwijs komt vanuit mijn eigen leven. Ik heb een verstandelijk gehandicapte dochter en ja, dat bepaalt natuurlijk veel. Het heeft mij altijd ontzettend geboeid, tot vandaag aan toe. Kinderen waar ‘iets’ mee is, daar heb ik iets mee. Dat raakt me en dat vind ik mooi. Dat maakt het SWV Helmond-Peelland PO natuurlijk een mooie plek.’
Samen elkaar vinden, delen en oplossen
‘Binnen het SWV komt zoveel samen. Van kleine reguliere scholen tot grote scholengemeenschappen binnen het speciaal onderwijs en noem maar op. Binnen het SWV komen alle problemen bij elkaar en daar wordt dan samen naar gekeken. Iedereen denkt vanuit de problematiek waarmee ze dagelijks te maken hebben en dat wordt dan open met elkaar besproken. Dat vind ik echt enorm boeiend. Samen elkaar vinden, delen en oplossingen zoeken. Dat is mooi.’

Ontwikkelingen
‘In 2012 hebben mijn vrouw en ik samen de stichting Passend Onderwijs opgericht. We zagen dat er nog heel veel dingen niet goed gingen binnen het onderwijs, daar moest een oplossing voor komen. Als ik nu naar het SWV kijk, zie ik dat daar veel aandacht voor is. We zitten in het volgende stadium om problemen aan te pakken. Maar we zijn er nog niet. Al wordt er flink gewerkt om passend onderwijs de aandacht te geven die het nodig heeft. Bijvoorbeeld dat er nu ook steeds meer aandacht is voor de rol van de ouders. Dat is een goede ontwikkeling en daar geniet ik van.’