SWV in het ED: Symposium in Deurne over kinderen met Down...

Symposium in Deurne over kinderen met Down en onderwijs: reguliere school is mogelijk

Roos is elf jaar en heeft het syndroom van Down. Toch zit ze op een reguliere basisschool, De Kleine Kapitein in Bakel. Dat gaat prima. ,,Ze zit goed in haar vel”, zegt moeder Inge van der Kuijlen. ,,We zagen dat er veel in haar zat, dat ze erg veel kan leren. Daarom die keuze.”

Zo’n beetje de helft van de Down-kinderen in deze regio volgt de weg van Roos, weet Erik Wissink. Hij is directeur van het Samenwerkingsverband Helmond-Peelland PO (primair onderwijs). Dat hield gisteren in Deurne een mini-symposium over passend onderwijs voor deze bijzondere leerlingen. Zijn organisatie juicht het toe als gekozen wordt voor reguliere scholen, mits dat mogelijk is. 

,,Ouders moeten de kans krijgen om die keuze te maken. Dat aanmelding bij speciaal onderwijs geen automatisme is. De kinderen ontwikkelen zich daar veel meer. En ze kunnen in de eigen leefomgeving naar school gaan. Voor klasgenoten heeft het ook meerwaarde. Die leren omgaan met diversiteit.” Een filmpje gemaakt op De Kleine Kapitein: medeleerlingen spreken vol liefde over hun Roos.

Wissink benadrukt niet tegen speciaal onderwijs te zijn: ,,Een kind dat daar thuishoort, moet er zeker naar toe gaan. En je moet ook een leerling met Down niet koste wat het kost tot en met groep acht op een reguliere school willen houden. Zo'n kind moet niet het symbool van inclusiviteit (iedereen samen) worden.”

Orthopedagoog

Met goede begeleiding en deskundigheid is veel mogelijk. ,,Als je meer inzicht hebt in de eigenschappen van Down-kinderen, is het makkelijker om ze op te vangen in het onderwijs.” Dat zegt de Belgische orthopedagoog Karel de Corte, uitgenodigd als hoofdgast.  

,,Er bestaat een clichébeeld van mensen met Down. Die zijn grappig, spontaan, goedlachs, gelukkig, weten wat ze willen en soms wel eens koppig. De realiteit is anders. Naast de open, heel laagdrempelige kant hebben ze ook een gesloten kant. Een leefwereld waarin ze zich terugtrekken. Waarin ze moeilijk bereikbaar zijn. Dat is een deel van hun eigenheid, daar kunnen we niks aan veranderen”, houdt hij het publiek voor. Dat bestaat uit mensen uit het onderwijs, jeugdzorg, van gemeenten en ouders.

,,Down-kinderen proberen de werkelijkheid in structuren en patronen te gieten. Ook wij hebben behoefte aan structuurvastheid: altijd dezelfde plaats aan de eettafel, dezelfde kant van het bed", geeft hij als voorbeeld. ,,Bij mensen met Down is dat nog veel sterker.”

Arrangement

Met de lessen van De Corte in gedachte en een positieve houding van leerkrachten kunnen deze kinderen op een reguliere school ver komen. Het Samenwerkingsverband biedt vanaf komend schooljaar een zogenoemd Arrangement Down. Dat bestaat onder meer uit begeleiding/advies van een expert en een bijdrage voor inzet van een onderwijsassistent.

,,We hopen dat Roos de school kan afmaken", aldus moeder Inge van der Kuijlen.  ,,Zolang ze blijft groeien, zowel cognitief als sociaal-emotioneel, zit ze op haar plek. En ze is nog steeds één met de andere kinderen, hoewel het verschil groter wordt.”

Haar dochter deelt deze middag koekjes uit.  Zelf gebakken.

 

Bron: https://www.ed.nl/de-peel/symposium-in-deurne-over-kinderen-met-down-en-onderwijs-reguliere-school-is-mogelijk~a080de96/

Syndroom van Down

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!