We hebben een leerling die langdurig thuisonderwijs volgt bijvoorbeeld door ziekte. Wat zijn de mogelijkheden en hulpmiddelen?
Het sociaal betrokken houden van de thuiszittende leerhouding. De inzet van AV1 kan sociaal isolement verminderen. AV1 is specifiek ontwikkeld voor gebruik in het klaslokaal, maar kan ook ingezet worden in andere situaties bijvoorbeeld op het schoolplein.
Met AV1 kan de leerling op eigen initiatief aan lessen en andere schoolactiviteiten deelnemen. AV1 zijn de ogen, oren en stem van het kind, op dagen dat het onmogelijk is om zelf in de klas aanwezig te zijn. AV1 staat in het klaslokaal op de tafel van de leerling. Vanaf deze plek fungeert de robot als een avatar van de leerling. De leerling kan vervolgens - vanuit de vertrouwde thuisomgeving - rondkijken, luisteren en spreken in de klas, via de camera, microfoon en speakers die zijn geïntegreerd in de robot.
De leerling kan de robot bedienen in via een speciale app. Door bijvoorbeeld te swipen in deze app kan de robot 360 graden draaien. Door middel van lichtjes op het hoofd en op de torso van de robot kan de leerling om aandacht vragen of juist aangeven alleen passief te willen deelnemen. Als het kind een gemoedstoestand wil aangeven, kan dat via de ogen van de robot, die een aantal voorgeprogrammeerde emoties kunnen uitdrukken.
Meer informatie over AV1 vind je op deze website.
De AV1 staat in het klaslokaal en zorgt ervoor dat de thuiszittende leerling kan meeluisteren, meekijken en meedoen in de les via een veilige verbinding. De AV1 zelf is volledig wendbaar en kan draaien. Op deze manier kunnen ze vragen stellen en beantwoorden, hun huiswerk bespreken en meedoen in de pauzes met medeleerlingen. De bedoeling is dat het voelt alsof de leerling daadwerkelijk in het lokaal aanwezig is.
AV1 robots zijn eigendom van het SWV. Gebruik van de AV1 robot is voor rekening van het SWV.
Gedragsdeskundige neemt tussentijds contact op om het gebruik van de AV1 robot te evalueren.